Σαλώμη, η κατάρα


Με τον αινιγματικό τίτλο “SALOME- the curse” η DADA-ART και ο Γρηγόρης Αποστολόπουλος παρουσιάζουν τη νέα εκδοχή της διάσημης “SALOME” του Oscar Wilde, στο Bar PARTISAN από Δευτέρα 9 Μαρτίου και κάθε Δευτέρα και Τρίτη για 10 παραστάσεις.
Η πρωτοποριακή DADA-ART στο πρόσφατο παρελθόν παρουσίασε παραστάσεις οι οποίες προκάλεσαν αίσθηση σε κοινό και κριτικούς, όπως το «ΕΠΤΑ» του Berthold Brecht, το “SUN” της Adrianne Kennedy αλλά και τον «ΕΠΙΣΤΑΤΗ» του Harold Pinter, παράσταση για την οποία διακρίθηκε και εκτός συνόρων.
Ακόμη, δημιούργησε νέο-avant garde projects που παρουσιάστηκαν σε συνέδρια και events σε Ελλάδα και εξωτερικό. Σχετικά με τη “Salome” αναφέρει ο Γρηγόρης Αποστολόπουλος: «επιλέξαμε τον υπότιτλο The curse στη version αυτή του έργου , γιατί όλοι οι χαρακτήρες μοιάζουν να κουβαλούνε μια κατάρα. Μία κατάρα που όμως παρουσιάζεται γεμάτη σαρκασμό, χιούμορ ακραίο και τραγικότητα σχεδόν μυστικιστική. Αυτά τα στοιχεία τα τονίσαμε πολύ σε αυτό το νέο ανέβασμα. Μέσα μου νιώθω ότι ανακάλυψα μία καινούργια παράσταση!»
Το πρώτο «ανέβασμα» του έργου “SALOME”, το 2007 στη Θεσσαλονίκη, έκανε 7 sold out παραστάσεις σε σκηνή γνωστού club. Σχεδόν δύο χρόνια μετά και ύστερα από 4 side projects τα οποία παρουσιάστηκαν σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Βουδαπέστη, Νέα Υόρκη και Λονδίνο με τον τίτλο “THE SALOME DIARIES”, η DADA-ART φέρνει τη νέα της πρόταση για το διαβόητο έργο του μεγάλου συγγραφέα σε έναν πολύ ιδιαίτερο χώρο της πόλης το bar PARTIZAN. Ένα χώρο μη θεατρικό ο οποίος εξυπηρετεί απόλυτα την αισθητική και τα νοήματα της παράστασης. Εξάλλου είναι στοιχείο της DADA-ART να «ανεβάζει» παραστάσεις σε χώρους που θεωρητικά δεν είναι θεατρικοί.
Αν και οι πρώτες αναφορές στην ιστορία της Σαλώμης ανήκουν στους ευαγγελιστές Μάρκο και Ματθαίο και υπήρξαν σποραδικές αναφορές και λόγιες τραγωδίες θρησκευτικού περιεχομένου στην πορεία των αιώνων , στη “Salomé” του ο Oscar Wilde δεν παρουσιάζει μια θρησκευτική ή αθεϊστική πλευρά.
Ο άγγλος συγγραφέας έγραψε ένα δράμα με τίτλο “Salomé” το 1893 – και όχι το 1891- για πρώτη φορά στα γαλλικά. Το έργο ανέβηκε πρώτη φορά στο Παρίσι το 1896 επειδή υπήρξε απαγόρευση από την Βρετανική κυβέρνηση η απεικόνιση βιβλικών χαρακτήρων επί σκηνής αλλά και ίσως επειδή το περιεχόμενό του ήταν άκρως προκλητικό για τα ήθη της εποχής. Δέκα χρόνια μετά, ο Richard Strauss διατηρώντας το αρχικό κείμενο του Wilde, ανεβάζει τη Salome σε όπερα με σκανδαλώδη επιτυχία.
Ο Wilde με αφορμή τη γνωστή ιστορία πλέκει έντεχνα έναν ιστό χαρακτήρων που «ατενίζουν το θέαμα της ζωής με τις προσήκουσες συγκινήσεις». Η Σαλώμη, με τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα μοιάζει με ένα μουσικό κομμάτι, με μία μπαλάντα της απόλαυσης, της θλίψης και της ειλικρινούς παραδοχής κάθε επιθυμίας. Η επικίνδυνη ιδέα, η αμαρτία, η μετάνοια, η θεότητα, ο πόνος, η ομορφιά, η επιθυμία, η πρόκληση αντιμετωπίζονται ωμά, με αντιεπιστημονική επιτήδευση, προσδιορίζονται με το θαύμα της φύσης, τη μοναξιά του έρωτα, το αναπόφευκτο του έντονου πάθους.
Όπως είπε ο ίδιος ο Oscar Wilde: «Δεν υπάρχει λόγος να σου πω πως για μένα οι μεταρρυθμίσεις στην ηθική είναι το ίδιο άσκοπες και χυδαίες, όσο και οι μεταρρυθμίσεις στη θεολογία. Το να γίνεις βαθύτερος άνθρωπος είναι προνόμιο εκείνων που έχουν υποφέρει…. Τα μεγάλα πάθη είναι για τις μεγάλες ψυχές και τα μεγάλα γεγονότα μπορεί να τα δει μονάχα εκείνος που βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με αυτά…»
Η Dada-Art αντιμετωπίζει το έργο ακριβώς όπως και ο δημιουργός του. Σαν μια μπαλάντα αισθήσεων και παραισθήσεων με αισθητική ποιότητα και ένταση και φυσικά να μπλέκονται πολιτικα, θρησκευτικά και κοινωνικά νοήματα.. Θέατρο, video art, κινησιολογικά μοτίβα, χορογραφικές ακροβασίες και πολύ μουσική συνθέτουν μια παράσταση για ανθρώπους με ραγισμένες καρδιές, παράξενη αισιοδοξία, ζωηρό προβληματισμό, έντονη πόζα και επικίνδυνο ερωτισμό.

Σχόλια