Ελληνοκινεζική σύμπραξη


Έργα Ελλήνων και Κινέζων δημιουργών θα φιλοξενηθούν από τις 3 μέχρι τις 29 Μαρτίου στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, καθώς και στο βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (Τσιμισκή 11). Εκτίθενται στο πλαίσιο της εικαστικής έκθεσης με θέμα «Δεσμοί Ύλης», η οποία έχει την πρόθεση να λειτουργήσει ως ένα καλειδοσκόπιο πυκνών εικόνων -αποτέλεσμα της δημιουργικής εικαστικής συνομιλίας δύο λαών με υψηλή πολιτισμική παράδοση: της Ελλάδας και της Κίνας.
Η έκθεση, που αρχικά παρουσιάστηκε με επιτυχία στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Σαγκάης (MoCA Shanghai, 2 Αυγούστου - 2 Σεπτεμβρίου 2008) και στην «Τεχνόπολις» του δήμου Αθηναίων (20 Δεκεμβρίου 2008 – 22 Ιανουαρίου 2009), στηρίζεται και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, την αιγίδα του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ελλάδας στην Κίνα, στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Έτους της Ελλάδας στην Κίνα.
Στη διαμόρφωση της έκθεσης σημαντικό ρόλο έπαιξε η γνώση της κινεζικής παράδοσης και κουλτούρας. Μέσα από ένα γόνιμο διάλογο ποικίλων μέσων, τεχνικών και υλικών έκφρασης, συναντιούνται διακεκριμένοι Έλληνες και Κινέζοι καλλιτέχνες. Διακεκριμένοι αλλά και νεότεροι πρωτοπόροι εικαστικοί από τις δύο χώρες, παρουσιάζουν διαδοχικά τους επάλληλους άξονες των έργων τους σε τρία σημαντικά πολιτισμικά κέντρα, συγκροτώντας ένα δυναμικό εικαστικό πεδίο δημιουργίας και αναδεικνύοντας ένα ανανεωμένο τοπίο της σύγχρονης ελληνικής και κινεζικής εικαστικής σκηνής, που αντλεί την έμπνευσή του από ένα ευρύ φάσμα μεθόδων, τεχνικών και πρωτότυπων υλικών, τα οποία, σε ό,τι αφορά τους Έλληνες και τους Κινέζους καλλιτέχνες, συχνά συγκλίνουν.
Η δημιουργική συνομιλία μεταξύ διαφορετικών αλλά εξίσου σημαντικών έργων τέχνης, μας οδηγεί σε καινούριους κάθε φορά δρόμους. Στην περίπτωση της έκθεσης «Δεσμοί Ύλης», η συνομιλία αυτή τρέπεται σε μια σπάνια ευκαιρία συσχέτισης και αντιπαραβολής διαχρονικών «υλικών» εικαστικών στοιχείων δύο πολιτισμών με μακρόχρονη παράδοση. Σκοπός, η ανάγνωση της εκλεκτικής συγγένειας των υλικών και των μέσων έκφρασης –μεταξύ Κινέζων και Ελλήνων καλλιτεχνών. Δημιουργοί με διαφορετική γεωγραφική αφετηρία και διαφορετικά ιστορικά και οπτικά πρότυπα, που επιλέγουν να εργαστούν με το χρώμα, τη μελάνη, το μέταλλο, τον πηλό, το ύφασμα, το χαρτί, ή την «εικόνα» ως πρώτη ύλη, συνομιλούν εικαστικά, οδηγώντας το θεατή σε αυτόνομες ενότητες που αφηγούνται ξεχωριστές συναρπαστικές ιστορίες και οδηγούνται σε ένα νέο, ελεύθερο και αναπάντεχο σχεδιαστικό πεδίο.
Η επιμελήτρια της έκθεσης Ίρις Κρητικού σημειώνει στον κατάλογο:
«Στη διαμόρφωση της πρωτότυπης αυτής εικαστικής συνεύρεσης των Ελλήνων και των Κινέζων συμμετεχόντων καλλιτεχνών, σημαντικό ρόλο έπαιξε η απόπειρα μιας παράλληλης ανάγνωσης της ελληνικής και της κινεζικής παράδοσης, όπως αυτή αντανακλάται στη σύγχρονη εικαστική μεταγραφή της, που εγγράφεται σε ένα ευρύ φάσμα μεθόδων, τεχνικών και πρωτότυπων υλικών, που συχνά συγκλίνουν, καθώς η συνομιλία αυτή τρέπεται σε μια σπάνια ευκαιρία συσχέτισης και αντιπαραβολής διαχρονικών «υλικών» εικαστικών στοιχείων δύο πολιτισμών με μακρόχρονη παράδοση, που και οι δύο υπόκεινται σήμερα σε ραγδαίες εξελίξεις. Αρχική αφετηρία και επάλληλους άξονες της έκθεσης αποτελούν οι ίδιες πρώτες ύλες μιας εύθραυστης και διαχρονικής δημιουργίας, μέσα από την οποία ανιχνεύονται οι εκλεκτικές συγγένειες των υλικών, των μέσων έκφρασης του λεξιλογίου και των επί μέρους εφευρημάτων εικαστικών δημιουργών με διαφορετική γεωγραφική προέλευση, ιστορικά και οπτικά πρότυπα, που εξερευνούν την ποιητική της ύλης συγκλίνοντας κατά τόπους».

«Τα έργα αυτά, υπογραμμίζουν τη μοναδικότητα του Κινεζικού και του Ελληνικού πολιτισμού, εξετάζοντας τα διαφορετικά στυλ και τα επιμέρους χαρακτηριστικά της τέχνης τους, που συχνά είναι διαχρονικά, επιτρέποντας με τον τρόπο αυτό το γόνιμο διάλογο σε συνάρτηση τόσο με την ιστορική διάσταση του Κινεζικού και του Ελληνικού πολιτισμού, όσο και την κρατούσα συνθήκη της σύγχρονης τέχνης σε κάθε μια από τις δύο αυτές χώρες», παρατηρούν οι Diana Freundi και Mati Cuenca, επιμελητές των Κινέζων καλλιτεχνών.
Σχετικά με τη συνεργασία αυτή η διευθύντρια του Κ.Σ.Τ.Θ. Συραγώ Τσιάρα εξηγεί:
«Η έκθεση ‘Δεσμοί Ύλης’ αποτυπώνει μια πολυσυλλεκτική και ενδελεχή εκδοχή της σύγχρονης Κινεζικής και Ελληνικής εικαστικής δημιουργίας. Η συνύπαρξη και ο δημιουργικός διάλογος των καλλιτεχνών πραγματοποιείται στο επίπεδο των μέσων, των τεχνικών, αλλά κυρίως της υποκειμενικής επανερμηνείας στοιχείων της παραδοσιακής κουλτούρας των δύο χωρών μέσα από τη σύγχρονη τεχνολογία.
Τα τελευταία χρόνια αρκετοί Κινέζοι καλλιτέχνες εισέρχονται δυναμικά στο παγκόσμιο σκηνικό διεκδικώντας μία θέση αντίστοιχη της ανερχόμενης οικονομίας και του πλούσιου πολιτισμικού τους αποθέματος, συνδιαλλεγόμενοι κριτικά τόσο με τις αρχαίες τους παραδόσεις, όσο και με την πρόσφατη ακαδημαϊκή τάση που επικεντρώθηκε στο ύφος του σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Οι μεταβαλλόμενες κοινωνικές και οικονομικές δομές της χώρας επιτρέπουν σε ορισμένο βαθμό την κινητικότητα των καλλιτεχνών και την "εξαγωγή" των δράσεών τους.
Για τους Έλληνες καλλιτέχνες, η συμμετοχή σε διεθνείς διοργανώσεις και η προβολή του έργου τους ‘εκτός των τειχών’ χωρίς γραφικές τοπικιστικές αναφορές αποτελεί ζητούμενο τόσο για τους θεσμικούς φορείς όσο και για τους επαγγελματίες που επιδιώκουν τη διασύνδεση της καλλιτεχνικής δημιουργίας με την αγορά».


Στη φωτογραφία έργο του Γιώργου Λάππα, με τον τίτλο "Ζαριές", που φιλοξενείται στην έκθεση.

Σχόλια